Hlavní strana  •  Objektivismus  •  Ayn Randová  •  Fórum  •  Knihy  •  Hledat  •  Odkazy
Sekce: Ostatní Hnutí proti životu
Vydáno dne 09. 07. 2006 (čteno 3656×)

Christian Beenfeldt

Christian Beenfeldt je v Ayn Rand Institute hostujícím autorem. Institut šíří filozofii Ayn Randové – autorky románů Atlas Shrugged a Zdroj.

Nedávný zákaz umělého přerušení těhotenství v Jižní Dakotě je vítězstvím hnutí „za život“, a tedy, podle odpůrců potratů, vítězstvím „posvátnosti lidského života“. Ale je tomu skutečně tak?

Zákony Jižní Dakoty zakazují umělé potraty ve všech případech, kromě ohrožení života matky. Zvažme, co to znamená pro lidský život – ne tedy pro „život“ zárodků nebo nevyvinutých embryí, ale pro život skutečných, žijících, dýchajících a myslících žen.

Znamenalo by to, že ženám, které chtějí ukončit své těhotenství, protože šlo o následek znásilnění či selhání antikoncepce, nebo protože je jejich partneři opustili, nebo je plod poškozený, bude zakázáno tak učinit. Znamenalo by to, že budou muset prožívat utrpení nechtěného těhotenství a snášet neuvěřitelné břemeno výchovy dětí. Znamenalo by to, že ženy budou odsouzeny k osmnáctiletému zotročení kvůli nechtěným dětem – čímž přijdou o své naděje, sny, osobní plány, šanci na štěstí. A znamenalo by to, že ženy, které odmítnou takový osud přijmout, budou nuceny riskovat své zdraví a vyhledávat ilegální, pokoutně prováděné zákroky. Podle Světové zdravotnické organizace zemře ročně zhruba 110 tisíc žen v důsledku nelegálně prováděných potratů a téměř šestkrát více jich při zákroku utrpí zranění.

Odpůrci potratů mají samozřejmě za to, že životy takových žen jsou v rámci sporu o ukončení těhotenství nedůležité. Proč? Protože, jak prohlašují, embryo nebo zárodek je lidská bytost – a potrat je tedy vraždou. Jenomže embryo lidskou bytostí není a potrat tak nemůže být vraždou.

Neexistuje žádný vědecký důvod, proč nazývat shluk buněk o velikosti hrozinky lidskou bytostí. Biologicky vzato je takový zárodek mnohem primitivnější než ryba nebo pták. Z anatomického pohledu se jeho mozek teprve musí vyvinout, a proto se zárodek z hlediska schopnosti vnímat ani vzdáleně lidské bytosti nepodobá. Pokud je tento shluk buněk dostatečně dlouho chráněn a vyživován ženou, na níž jeho rozvoj závisí, má potenciál stát se člověkem, ale skutečnou lidskou bytostí v tu chvíli není. Podobně i zrno se může stát zralou rostlinou – ale sotva to znamená, že hromada žaludů je to samé co les.

Čím je možné ospravedlnit obětování života skutečné ženy ve prospěch primitivního zárodku, který má pouze potenciální šanci stát se člověkem? Takový postoj není možné racionálně ospravedlnit, a už vůbec ne opravdovým zájmem o lidský život. „Ospravedlněním“ pozice „ochránců života“ jsou v posledku náboženská dogmata. Základním principem tohoto hnutí, vedeného americkými římskokatolickými a protestantskými fundamentalisty, je názor, řečeno slovy římskokatolické církve, že s embryem je nutné už od početí zacházet jako s osobou stvořenou božím záměrem. Ale co skutečnost, že embryo jednoznačně a zjevně není osobou, a že zacházení s ním jako s lidskou bytostí způsobuje nepředstavitelné utrpení skutečných existujících lidí? To si odpůrci potratů nepřipouštějí, jejich postoj není předmětem racionálního uvažování; je dogmatem, které musí být přijato na základě víry.

Hnutí „za život“ se pokouší zatemnit náboženskou, nelidskou povahu své pozice nekonečným poukazováním na lékařské detaily potratů v pozdních termínech (přestože jen zřídka zmiňují, že potraty v období, kdy je plod už téměř dítětem, jsou velmi vzácné, tvoří 0,17 procent všech potratů, a často tam jde o poškozený plod nebo přímé ohrožení života matky). Nesmíme však dovolit, aby nás tato kouřová clona odvedla od podstaty věci: hnutí „za život“ vyhlásilo na víře založenou křížovou výpravu, která má za cíl zakázat potraty bez ohledu na následky pro skutečný lidský život, jehož zájmem se Aliance za život zaštiťuje, když vykládá boj za zastavení potratů jako „absolutní morální povinnost, pro kterou je třeba dělat vše, co je možné“, i když v současné situaci jsou možné jen dílčí změny existujících zákonů. Proto hnutí podporuje v Jižní Dakotě schválený zákon, který je nejblíže jejich vyhlášenému cíli: zákazu potratů ve všech stádiích těhotenství, včetně prvního trimestru, ve kterém se uskutečňuje 90 procent všech potratů. „Pokračujeme v kampani za úplný zákaz potratů“, prohlásila Aliance za život.

Hnutí „za život“ není obráncem lidského života. Ve skutečnosti jde o zásadní nepřátele skutečného lidského života a štěstí. Jeho cílem je udělat z žen chovné klisny, jejichž těla jsou ve vlastnictví státu, a jejichž práva, zdraví a sledování štěstí a jsou hromadně obětována. A to vše ve jménu dogmatického obětování člověka ve prospěch zárodku.

Přeložil Luboš Zálom



[Akt. známka: 1,79] 1 2 3 4 5

Počet příspěvků: 11 | Přidat příspěvek | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: The Ayn Rand Institute


(c) Copyright 2000-2015 Lisarray Pty Ltd
Veškerá práva vyhrazena
Tento web používá redakční systém phpRS.