Friedrich von Hayek, který je dnes považován za významného obhájce svobody
a kapitalismu, jej ve skutečnosti tím nejhorším způsobem podkopává. Na
základě analýzy Hayekova díla dochází Jiří Kinkor k závěru, že Hayek není a
nemůže být obhájcem svobodné společnosti, protože svým pojetím rozumu je
nutně veden ke kolektivismu a etatismu.
Knihu nyní nabízíme volně ke stažení ve formátu PDF. Je možné ji volně šířit za podmínky, že u ní bude uveden odkaz na www.aynrand.cz.
Já se musím jednoznačně zastat Hayeka. Autor téhleté knížečky ho, zdá se, příliš nepochopil.
Určitě doporučuji přečist si Haykea osobně než se spoléhat na výklad autorů jako je tento.
Bohuzel neuvadite, v cem jsem Hayeka nepochopil. Uvedte konkretne, kde se ve sve kritice Hayeka mylim.
Samozrejme tez doporucuji cist primo Hayeka. Clovek by jinak z odvozene literatury tezko uveril, ze Hayek skutecne napsal to, co napsal.
Já vám to klidně uvedu:
Slepě se podřizovat „silám a principům, které nejsme schopni
plně chápat“, znamená — přeloženo z Hayekovy terminologie
do konkrétního jednání — přestat přemýšlet, přestat nezávisle
hodnotit, nekritizovat možné omyly v myšlení ostatních.
Zde, podobně jako ve zbytku své knihy, jste Hayeka nepochopil. Hayek nikde netvrdí, že se máme SLEPĚ podřizovat, nikde netvrdí, že máme přestat přemýšlet, ani nikde netvrdí, že rozum není schopen poznávat.
ve sve kritice Hayeka jsem uvedl bezpocet citatu, a to i v pasazich o poznani, najdete si v Hayekovi ty pasaze. Nerikam ze Hayek EXPLICITNE tvrdi, ze se mame slepe se podřizovat, přestat přemýšlet, přestat nezávisle hodnotit, nekritizovat možné omyly v myšlení ostatních.
Trvam na tom, ze z Haykovy filozofie jako celku a z jeho konkretnich pasazi, ktere citutji, to, co rikam, jednoznacne vyplyva, tj. Hayek to tvrdi IMPLICITNE, tj. jinymi (Hayekovymi) slovy tvrdi presne to, za co ho kritizuji.
" podrývá to, co je v boji proti zotročení
člověka kolektivismem a etatismem především nezbytné obhájit
— lidskou schopnost rozumu, tj. nijak neomezenou schopnost
člověka poznávat na něm nezávislou realitu, a tím i obhájit své
myšlenky"
– Nijak neomezenou schopnost cloveka poznavat- to je moc silne tvrzeni.
Skutecne ma clovek tuto schopnost neomezenou!? …zavani to megalomanskym
presvedcenim o vlastni dokonalosti.
Ano, lidska schopnost poznavat je skutecne neomezena. "Omezeni" je v tom, JAK clovek poznava, nikoli ZDA je schopen s jistotou poznavat. Poznava tak, jak veli prirozenost lidske bytosti, jeji identita. Poznava jako clovek, nikoli jako pes. Kazdy tvor poznava tak, jak veli jeho prirozenost. Clovek poznava postupne a kontextove. Poznava pojmove, nikoli jen smyslove jako zvirata.
Vice k tomu – viz mnohe moje texty o epistemologii nebo jine objektivisticke texty. Nejlepsi zacatek je Peikoffova kniha Objektivismus.
Ta kniha je vynikající, obsah je podán velmi přesvědčivě a jasně. Já osobně jsem si to koupil a nelituju.