Vážným zájemcům o systematické studium objektivismu Ayn Randové nabízím doporučený postup úvodního studia:
1. Zdroj (The Fountainhead), Ayn Rand, kniha, česky
2. Atlasova vzpoura (Atlas Shrugged), Ayn Rand, kniha, česky
3. Trh a stát – K čemu potřebujeme filozofii, Kinkor, kniha, česky
4. Sborník CEPu ke 100. výročí narození Ayn Rand (kromě textů Pavlíka a Jocha ukazujících naprostou neznalost/nepochopení objektivismu)
5. Objektivismus: Filozofie Ayn Randové (OPAR), Peikoff, kniha, česky
6. Virtue of Selfishness, Ayn Rand, kniha, angl.
7. Capitalism – The Unknown Ideal, Ayn Rand, kniha, angl.
8. Philosophy: Who Needs It, Ayn Rand, kniha, angl.
9. Přitažlivost altruismu, Peter Schwartz, přednáška, pdf, česky
10. Consciousness as Identification, Binswanger, přednáška, MP3, angl.
The Ayn Rand Lexicon, Binswanger, kniha, angl. – referenční slovník klíčových pojmů charakterizovaných výstižnými výňatky z objektivistických děl, je vynikající pro rychlou orientaci, nikoli pro primární výklad tématu. Lexikon je nyní dostupný v elektronické podobě na www.aynrandlexicon.com.
Bližší informace k jednotlivým titulům jsou dostupné na tomto webu, k anglickým pak například na Ayn Rand Institute eStore či amazon.com.
Zájemcům, kteří prostudují tyto zdroje, mohu poté individuálně doporučit další.
http://aynrand.phorum.cz/
Pravdepodobne ale jde o poruseni autorskych prav vydavatele Atlasu Shrugged, tak to vemte na vedomi a autora stranek dukladne moralne zavrhnete 🙂
Ayn Rand on money – http://jim.com/money.htm
Na strance http://www.gutenberg.org/etext/1249 je volne k precteni Anthem.
Je to docela usmevny: http://cs.wikipedia.org/wiki/Satanská_bible
Prosim vas, kde bych zjistil vice o objektivnich vs subjektivnich hodnotach? Clovek sleduje subjektivni nebo objektivni hodnoty? Nebo oboji? Napriklad obligatni hodnota zivot by se zrejme dala oznacit za objektivni hodnotu, ale treba cokoladu, kterou mam rad, bych oznacil jako subjektivni hodnotu, protoze se to vzahuje ke konkretnimu subjektu – mne, a ostatni ji radi mit nemuseji. Jiny problem – papriky jsou zdrave, ale nechutnaji mi (ale ani na ne nemam alergii). Jsou tedy pro me papriky objektivni hodnotou (protoze jsou zdrave) nebo nejsou (protoze mi nechutnaji)? Nebo se objektivita hodnot urcuje v ramci hodnot konkretniho cloveka – "tahle matrace se mi zda byt velmi pohodlna, je tudiz pro me objektivni hodnotou"?
A jaky je hlavni rozdil mezi Reismanem a Misesem? Je mezi nimi nejaky vyrazny rozdil? A dozvim se neco noveho ctenim Mengera znam-li zhruba rakouskou skolu?
Za pripadne odpovedi moc dekuju. Prirustek uzitku pro me bude vyssi nez vas ubytek uzitku zpusobeny ztratou casu, celkovy spolecensky blahobyt se tedy zvysi… Jen zert.
Ale napada me jedna vec: clovek A je ochoten za urcity obraz zaplatit 100,000$. Clovek B je ochoten zaplatit 200,000$. Je mozne tvrdit, ze obraz ma vetsi hodnotu pro cloveka B? Vzdyt hodnoty ruznych lidi nelze navzajem porovnavat. (?)
Jestli vám nedělá problém angličtina, tak tenhle článek by mohl pomoct:
http://www.aynrand.org/site/PageServer?pagename=objectivism_fv
OK, diky vam oboum, budu peclive studovat.
bohuzel mam strasne malo casu, nemam cas usporadat sve odpovedi ..
predevsim prectete OPAR, proctete cely tento web, a pak mi napiste na kinkor@aynrand.cz
Rekl bych, kdyz uz byla rec o tech filmech, ze zivot kazdeho objektivisty naprosto dokonale vystihuje film The Game (s Michaelem Douglasem) . . . Lituju vas
Take te lituji. Mimochodem, odkud me znas?
Nemyslim, ze se zname. A videl jsi ten film?
Mohu take doporucit objektivisticky parfem Chanel Egoist Platinum 🙂
A já doporučuji:
Ayn Rand Contra Human Nature
Objectivism – The Corruption of Rationality
Barbara Brandon – životopis Ayn Rand
děkuji, samozřejmě si rád přečtu a podělím se o své dojmy
Doporucuji take knihu Muj zivot s General Motors od samotneho velkeho Alfreda Sloana. Jde o velmi uctyhodneho cloveka a velmi uctyhodne dilo. Poucne a inspirujici. Od urciteho bodu prinasi studium filozofie Ayn Rand stale mensi a mensi uzitek. Jakmile clovek pochopi principy, jejich aplikace dokaze odvodit sam. Nekteri lide nestuduji a nepremysleji, pouze ctou a memoruji. Obavam se, ze rada horlivych stoupencu objektivismu ma jiz do spojeni s realitou daleko. Jsou napriklad i taci, kteri zesmesnuji teorii relativity, aniz by znali jeji presne zneni (konkretne myslenka "pri mereni casu zavisi na vztazne soustave" je prekrouceno na nejasne "cas je relativni" atd. a to i presto, ze pravdivost teto casti teorie byla nejednou experimentalne overena). To je ale jina a nedulezita kapitola. Dulezite je zustat nohama na zemi a samostatne myslet. Po Zdroji, Atlasu a OPARu je to jiz snadne. Doporucuji tedy tuto knihu kazdemu, kdo chce prejit z fiktivniho sveta do toho skutecneho, ktery je, dikybohu, jeste krasnejsi.
Mohl byste, pane Kinkore, pridat (treba jen sem do fora) tez nejakou doporucenou literaturu ekonomickeho razu? Zvlaste v posledni dobe vychazi spousta zasadnich textu (treba Human Action od Misese), takze i zde by stalo za to, vytvorit nejaky seznam zajimavych, studia hodnych "ucebnic".
Jo a mimochodem, doporucenou literaturu zvlaste pro objektivisty muzete nalezt na http://www.strongbrains.com. Je to tedy spise pro anglicky mluvici, ale nektere knihy preci jen vysly i v cestine, zkuste sami pohledat.
V ramci ekonomie nemam vyhraneny nazor na postup studia, ale nektere autory/knihy bych urcite doporucil jako zcela klicove:
-Economics in one lesson (Hazlitt)
-Principles of Economics (Menger)
-J.B.Say
-Wealth of nations (Adam Smith)
-Bastiat
-Human action (Mises), ale nikoli partie o metodologii, Misesova (kantovska) metodologie ("praxeologie") je zcela chybna, nastesti se ji v praxi pri prakticke vedecke praci prislis neridil
-Capitalism (Reisman) – dostupne dokonce v pdf na http://www.capitalism.net
-Rothbard – leccos jsem od nej cetl, velmi dobre vysvetluje, ale explicitni metodologie a cela jeho libertarianska filozofie je zcela chybna.
Rada z toho asi ale neni prelozena do cestiny.
Pokud jde o specilazovane obory v ramci ekonomie, tak ohledne monetarni teorie mi krome Mengera otevrela oci uzasna kniha The Theory of Free banking od George Selgina a Gold and Liberty od Richarda Salsmana (obe mohu zapujcit). Vybornym zdrojem ekonomie monopolu a antitrustu je Thomas DiLorenzo. Pozor na Buchananovu skolu "public choice", ta je zavadejici, pisu o tom na zde webu. Temer cela ekonomie verejnych financi je zcela nesmyslna.
Zaverem je treba rici, ze dnesni mainstream ekonomie je ale uplne jina (metodologicky i fakticky vetsinou mylna), takze kazdy si musi uvedomit, zda chce mit poneti o tom, co dnes rikaji ekonomove, anebo zda chce studovat racionalni ekonomii.
Atlas bych přece jen na druhém až třetím místě nechal. Já jsem ho po maturitě na gymnáziu a i přes počáteční usilovné listování slovníkem a vypisování nových slovíček jsem ho nadšeně během dvou týdnů dočetl. Není to tak těžké.
Zdroj bych pokud možno taky preferoval v originále. Je to lepší. Více strhující, více plynulé, více romantické. Navíc v českém překladu jsem narazil na něco, nad čím do dnes kroutím hlavou – proč je přeloženo Peter (Petr) a Kate (Kateřina), když vedle nich stejně vystupují jména jako Elsworth Toohey a Gail Wynand? Poznámka pro potenciální čtenáře – nenechte se odratit, i přesto je překlad zdařilý.
Zásadní je samozřejmě OPAR, protože shrnuje celou filozofii. Pokud znáte ten, pak znáte zhruba i všechny ostatní knihy ze seznamu.
Místo knihy Trh a stát bych doporučil Hayekovu cestu do otroctví, která je velmi čtivá a přesvědčivá. Byl jsem z ní nadšen, místy je jasnější než OPAR.
Dobrá čtení a zdarma je také zde na webu.
Rozhodně bych také četbu doplnil filmy:
1) Zdroj – není snadné ho sehnat a nemá titulky, ale je pěkný, takový odlehčený a radostný. S knihou se dobře doplňuje.
3) 12 Angry Men – jeden z myšlenkově nejsilnějších filmů všech dob
4) The Aviator (Letec) – objektivistickou filozofii vystihuje velmi přesně
5) The Shawsheng Redemption – taktéž, krásný film
6) Čokoláda, Vodní svět, V for Vendetta…
já si myslím, že beletrii si člověk daleko lépe užije ve svém mateřském jazyce… Pokud někdo vládne angličtinou natolik, že číst anglicky nebo česky pro něj není žádný rozdíl, tak prosím – ale čeština je v tomhle případě prostě lepší. Ne kvůli porozumění textu, ale kvůli určitému estetickému dojmu z četby…
Na druhou stranu, přečetl jsem v angličtině Virtue of Selfishness a Capitalismu: Unknown Ideal, a teď čtu Philosophy: Who Needs It , a nebyl to žádný problém – protože u tohohle typu textu klidně stačí jen normální pasivní znalost a občasné nahlédnutí do slovníku. (samozřejmě, s českou verzí by to bylo pohodlnější, ale co se dá dělat)
Nedávno jsem viděl film Zdroj, a trochu mě zklamal, hlavně kvůli vypuštění velké části děje. ale to spíš byla moje chyba, naivně jsem čekal převyprávění celého děje. ale to by ten film trval čtyři hodiny..
Letec byl velmi dobrý.
Atlas je mozne si objednat i ve slovenstine.