Zdanění je krádež

Blíží se konec března a jako každý rok se více než jindy do popředí ekonomických
zpráv a komentářů dostávají srovnání míry zdanění v různých
zemích. Je zlé, že český stát patří k těm, které ze svých občanů
vysávají nejvíce. Ještě horší je však fakt, že zdanění jako takové
se chápe jako něco normálního. Média jsou plná návodů, jak správně
spočítat a platit daně, ale o tom, že daně jsou zásadním a obrovským
zlem, se nikde (snad kromě několika specializovaných internetových
serverů) nedočteme. Morální perverze naší doby vyprodukovala lidi
dokonce s takovým názorem, že daňový únik by měl být druhým
nejhorším trestným činem po vraždě.

Ani ti, kdo vysokou míru zdanění kritizují, se nezmůžou na víc než jen
na jalový kolektivistický argument, že vysoké daně „brzdí hospodářský
růst“ a podrývají „prosperitu“ či „konkurenceschopnost ekonomiky.“
To je stejně absurdní jako kritizovat vraždění lidí s argumentem,
že se tím ohrožuje žádoucí populační vývoj národa.

Nejde
přece o ekonomiku, ani národ, ani společnost, protože ty nejsou
cílem, jsou to jen pojmy sloužící k označení reálných živých
bytostí. Jednotliví lidé mají právo na život a tudíž i na oprávněně
nabytý majetek, který jim nikdo nesmí proti jejich vůli vzít.

Zdanění
je morálně zavrženíhodné, je zlem, protože je uchvácením majetku,
v konečném důsledku je pošlapáním práva na život. Zdanění je
krádež, byť legalizovaná. Je morálně ještě horším aktem než krádež,
protože proti státem legalizované krádeži se nemůžeme legálně bránit.

Neříkejte,
že jsem naivní, že bez daní se stát neobejde, že není jiná cesta
jak financovat jeho činnost, protože dobrovolné financování by nefungovalo.
Zaprvé, potřebné příjmy racionálního státu by byly pouhým zlomkem
objemu, z něhož se dnes živí obludné státní mašinérie. Místo
nekonečné řady dnešních absurdních a nemravných výdajů by se výdaje
racionálního státu omezily jen na ochranu práv, tedy v podstatě
na justici, bezpečnost a obranu. Za druhé, není pravda, že dobrovolné
financování nefunguje. Zkušenost jasně potvrzuje, že lidé jsou
ochotni financovat dobrovolně řadu aktivit, z nichž mají kromě nich
užitek a prospěch i ostatní (charita, řada různých nadací, firemní
sponzorství, apod.). Zatřetí, dobrovolnými metodami financování
státu se nikdo systematicky nezabývá, protože financování prostřednictvím
daní celkem nikdo nezpochybňuje a není tedy důvod, aby se hledání
jiných metod někdo příliš vážně věnoval. Není pochyb o tom, že metody
dobrovolného financování by byly nalezeny, stejně tak jako byly
objeveny moderní zdroje energie nebo technologie, o jejichž použití
před pár staletími nikdo netušil.

Daleko
nejdůležitější je však jiný argument. Představte si, že přistihnete
zloděje, jak vám vykrádá byt. On se ale bude divit, že mu vůbec
bráníte pokračovat v loupení, a bude se hájit tím, že si přece
neumí peníze poctivě vydělat a že ani nehodlá zkusit jiný způsob,
jak si zajistit živobytí. Vy uznáte, že má pravdu, budete s ním
souhlasit a ochotně mu vyjdete vstříc. Zdá se vám to fantastické?
A proč se vám nezdá neuvěřitelné, když se stejným způsobem jako
onen zloděj chová stát? Cožpak se krádež (ať soukromá či státní)
stává morálně ospravedlnitelnou a přípustnou v okamžiku, když
zloděj řekne, že jinak přežít neumí a o jiné metodě získání peněz
nepřemýšlel? K tomu, abychom odmítli a odsoudili zdanění, nemusíme
znát teď hned dokonale fungující alternativní metody financování
státu, stejně tak jako odsouzení zloděje v našem bytě nepodmiňujeme
tím, zda si umí nebo neumí opatřit živobytí jinak.

Odmítat
zdanění jsme však morálně oprávněni jen tehdy, pokud si uvědomujeme
význam a morální kořeny pojmu právo, který v tomto
případě znamená právo na majetek. Kdo toleruje či dokonce vyzdvihuje
morálku sebezapření a obětování se ostatním, nemá žádné morální
oprávnění odmítat daně ani kritizovat jejich míru. Proto také naší
morálně zničené civilizaci bude trvat hodně dlouho, než si uvědomí
a uzná pravý důvod, proč daně snižovat, proč hledat jiné metody
financování státu a zdanění nakonec odstranit.

Sdílejte...

10 Komentářů k "Zdanění je krádež"

  1. Dobrý den,

    samozřejmě netvrdim, že liberalismus je nutný, ale pokud se nepletu AR říká, že jsme volní bytosti, že existujeme a že jsme to, co jsme, ale jak můžeme být volní, být to co jsme, respektivě být tím, čim chceme být, když žijeme ve společnosti, která je ze všech strán okleštěna intervencemi.

    Ať stát existuje, ale ať nám (nebo alespoň mě) neřika co mame dělát.

    Mějte se

  2. Plně souhlasim s autorem.

    Daně samozřejmě odbourat lze. Stát lze financovat dobrovolně, musí se jen změnít statni zřizení. Jak spravně autor ukazuje, stat by nam měl zajistit ochranu naších práv, nic vic. Vlada jako takova ani nemusí existovat, stači, když se na trhu objevi navzajem si konkurujici firmy, které budou nabízet pouze ty služby o nichž maji lidé zájem a jsou ochotni za to zaplatit určitou častku.Pak bude každý mít pouze to, co chce. V požadovaném rozsahu a kvalitě.

    Stát se chova ještě hůř než zloděj. Zloděj nam pouze vezme to, co potřebuje, stát toho vezme daleko více. Od zloděje můžeme své cennosti uschovat, stát nas bude pronásledovat tak dlouho, dokud nam nevycucne posledni kapku. Konec koncu zloděje můžeme zabit, stát ale fyzický zničit nemůžeme.(alespoň zatim ne)

    Hezký den

    • jen pro poradek: ja odstraneni statu neobhajuji, odmitani zdaneni neznamena odmitani statu, libertariansky pozadavek na odstraneni statu (tj. obhajoba anarchie) je mylny, vice k tomu tez na AR foru na tomto webu

  3. Vůbec si nejsem jistý, zda lze daně odbourat úplně, ale jinak s autorem článku v podstatě souhlasím.
    Přirovnání státu ke zloději je však chybné:

    Po zloději přece narozdíl od státu nic nepožadujeme. Stát nám zajišťuje mnoho služeb. Smutné je, že o spoustu služeb ve skutečnosti nestojíme a přesto jsme nuceni za ně paušálně platit.

    • Štěpán Bahník | 21. 3. 2005 z 16:26 | Odpovědět

      Daně úplně odbourat podle mě lze. Stát lze financovat dobrovolně. Jedním z příkladů financování mohou být například dobrovolné poplatky za ochranu smluv (tj. když uzavíram smlouvu, tak můžu zaplatit určitý obnos – např. určitý podíl z částky o kterou se ve smlouvě jedná – a stát mě po zaplacení poplatku, pokud to bude potřeba, zajistí dodržení smlouvy (policií a soudy), pokud poplatek nezaplatím nebude dodržení smlouvy chráněno státem a tak nebudu mít při nedodržení podmínek smlouvy právo od státu vyžadovat, aby byl podvodník stíhán).

      Analogie se zlodějěm špatná není. Stát pomocí daní bere (krade) daňovým poplatníkům peníze, které by jinak utratili za něco jiného. Zloděj dělá to samé.

      • Jen aby ty poplatky nakonec nepřišli na víc, než ty daně.
        Ono to dost připomíná vybírání výpalného.

      • Balcarenko | 29. 9. 2005 z 20:48 |

        Nesmysl. Stat se nemuze spolehat na dobrovolne prispevky. Tim by se dostal do pozice absolutne neschopneho plnit svoje povinnosti, protoze by nevedel, kolik vlastne muze vynalozit penez (resp. zda vubec muze nejake vynalozit). Jeste by schazelo aby si kazdy obcan volil na co "jeho" prispevek pujde…. a behem nekolika malo let by po takovem statu nezbyla ani skvrna na mape. Jeho silnejsi sousede by se o to radi postarali. 🙂

        Cely clanek je blabol. Vubec neposkytl funkcni navod jak to udelat jinak. Tedy tak aby to fungovalo, ne zadna charita. Jinak jsem pro "co nejmensi" roli statu, ale to co zde pise autor je jen cesta ke zkaze…

      • Balcarenko | 29. 9. 2005 z 20:49 |

        Sorry, patri to o patro vyse.

      • lukas | 5. 4. 2005 z 20:12 |

        To by ti muselo vybirani vypalneho pripominat i nakupovani v supermarketu.

  4. Ano, ano, ano…Kez by se tento clanek a objektivismus jako takovy dostal mezi politiky! Satan neni velky a rohaty. Satan se jmenuje Emmerova. Nebo Gross? Skromach?

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*