Když
vtrhne zloděj do banky a se slovy „peníze nebo život!“ namíří pistolí
na své oběti, lze jen doufat, že bude dopaden a jménem zákona prosazeno
právo a spravedlnost. Tentokrát je však zločincem požadujícím na
bankách „peníze nebo život“ sám stát. Nic jiného v podstatě
neříká ministerstvo financí bankám ve svém „konzultačním materiálu
Změny v bankovním sektoru“. Buď poslechnete dobrovolně, nebo vás
donutíme. Buď budete své poplatky účtovat, strukturovat a zveřejňovat
tak a v takové výši, jak si my (stát) přejeme, a dobrovolně
se zřeknete svého sobeckého cíle maximalizovat zisk, nebo vám to
nařídíme zákonem. Jaký jiný než zločinný může být zákon, je-li na
straně zločince a nikoli oběti.
Souhlasíte se mnou ale namítáte, že to přeháním a že přece nejde o život? Pak
přemýšlejte o tom, co nakonec učiní stát s člověkem, který
odmítne poslechnout nesmyslný a hanebný zákon. „Sobotka chce silou
zlomit odpor bank“, uvádí jeden palcový novinový titulek (MFD,
síly, fyzického donucení. Sílu má však používat k ochraně práv,
nikoli k jejich pošlapání.
A jak vypadá onen „odpor bank“? Je stejně zmatený jako zacházení s
pojmem právo v soudobé společnosti. Místo, aby banky hlasitě
a zásadně protestovaly proti drzým požadavkům státu a dovolávaly
se svých skutečných práv, tj. práva na majetek a na svobodu, chystají
se naopak nabídnout nesmyslný „kodex práv klienta“, čímž zbaběle
ustupují tlaku státu a iracionálních lobbistů. Neexistují žádná
jiná práva klientů než ta, která vyplynou z dobrovolných smluvních
vztahů, které jim banky nabízejí. Právo není cokoli, co stát napíše
do zákona, ani to, co samy banky pod tíhou hrozícího státního diktátu
na svůj úkor klientům slíbí, předem, a mimo jakýkoli smluvní vztah.
„[Z]drojem práv člověka,” uvádí americká filozofka Ayn Randová,
„není zákon boží ani zákon kongresu nýbrž zákon identity. A je A
– a Člověk je Člověkem. Práva jsou podmínkami existence, které vyžaduje
lidská přirozenost.“ A proto existují pouze tři základní práva
– právo na život, svobodu a majetek (a jejich aplikace na ekonomické
i mimoekonomické vztahy).
Klient tudíž například nemá a nemůže mít žádné právo na přenositelnost
čísla bankovního účtu. Něco takového může od banky nárokovat teprve
tehdy, když se k tomu banka předtím při uzavírání smlouvy dobrovolně
smluvně zaváže, což by banky samozřejmě samy dávno již bývaly udělaly,
kdyby to bylo v jejich ekonomickém zájmu.
Beznadějnou
obranu bank dokumentuje i neuvěřitelné vyjádření poslance Kocourka
(ODS!!) v pořadu České televize Události,
aby jednoznačně a důrazně odsoudil hrozbu další regulace, hrozbu
nepřípustného vměšování státu a pošlapávání práva soukromých osob
na majetek a svobodu, uvedl, že „apelovat na banky lze, ale to prostředí
je konkurenční a druhá věc je, jak si to tady tato vláda zprivatizovala,
takové prostředí má, a jestli to prostředí teď nevyhovuje, tak to
zprivatizovala špatně“. Argumentace proti bankovní regulaci s poukazem
na dostatečnou konkurenci je zcela nesmyslná, není ale překvapivá.
Mylné pojetí konkurence a myšlenku, že stát má svými zásahy o ni
„pečovat“, bohužel řadu desetiletí hlásají základní světové i české
učebnice ekonomie.
Podstatné
je, že právo banky nabízet své služby a určovat jejich ceny, zůstává
nezcizitelným jejím právem bez ohledu na to, zda na trhu působí
banka jedna, tři nebo třicet.
Banky
svou reakcí nesledují svůj dlouhodobý zájem. Rozhodly se pro appeasement.
Kromě vytvoření „kodexu práv klienta“ přispěchaly s příslibem, že
vytvoří společnou databázi poplatků a podpoří vzdělávací programy
a osvětu ohledně bankovních služeb. Nemůže být nic horšího, než
když oběť státní zvůle sama dobrovolně spolupracuje a ochotně vychází
vstříc svému ničiteli. Jinak to ani nejde, dokud oběť bude přijímat
stejnou morálku jako ten, kdo ji zotročuje. Morálku altruismu, morálku
sebeobětování, morálku, podle které má banka sloužit libovolným
přáním společnosti, nikoli primárně sledovat svůj dlouhodobý zájem
a zisk.
S clankem nelze jen souhlasit. Za fakt, ze tu mame malou konkurenci bank a potazmo drahe a mene rozvinute sluzby, muze opet stat, ktery vydava bankovni licence…..
Co je na kartelech netržního? Svobodné smlouvy mezi podnikately by měly být zakázány? Proč?
Nikdo přeci nikomu bankovní službu nenutí, tak proč by měla existovat nějaká povinnost na straně bank(y)???
Nejvyšší práva jako právo člověka na život, svobodu a vlastnictví jsou přenášena do roviny totožné s právem banky , podniku , státu ap. Takže výsledně proti sobě stojí právo jednoho člověka oproti právu banky,podniku nebo státu. Kde individuelní lidská bytost stojí proti společenství ostatních bytostí ač v podniku, státu , nebo např. v té bance. Náboženství se vyčítá , že povyšuje Boha nad člověka a v reálu platí , že nad člověkem je stát , banka, majitel či majitelé podniku.Jde skutečně o zachování práv pro každého člověka ? Nebo vítězí práva jednotlivých skupin nad tímto ? Co je lidské právo a právo společenské, stojí nebo nestojí proti sobě ?
O pojmu pravo jsem na tomto webu psal treba v textu
https://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2000021801
Pro ucelenejsi vyklad pojmu pravo a jeho zasazeni do kontextu racionalniho mysleni bych vam doporucil svou knizku Trh a stat. Nabizim vam ji zdarma, pokud si pro ni nekam v Praze prijdete.
Mate-li zajem, kontaktujte me na mail.
Právo pro každého. Jak může jednotlivec obhájit proti instituci svá práva ? Nejdříve mu jeho právo musí být naprosto zřejmé. To v dnešní přebujelé právní legislativě je komplikované pro právníky natož pro laika. Instituce má možnost si najmout tým právníků-odborníků, zaplatí si tím, že si ušije podle dosavadní legislativy právo tak trochu na sebe a pro sebe a vydá smluvní podmínky pro ostatní. To jedinec nemůže. Může se pouze pohybovat ve vákuu neznalosti práva , jedinci nikdo právo na jeho kůži neušije, on totiž nevydává smluvní písemné podmínky k instituci on na ně může pouze přistoupit. Současné právní normy jsou pře-předělávané, nepřehledné, dvojznačné na výklad a ten kdo má provádět ? Právník ,ekonom, laik , filozof ,finanční úředník ? Proč právníci tento stav trpí ? Komu to vyhovuje ?Takovéto právo se stává pomalu stavem bezpráví.Každý to pocítí na své kůži dřív, nebo později.Je právní stát založený na nepřehledném a manipulovaném právu ještě právní stát ?
Doslov z románu Očarování -Hermann Broch : Bezpráví je znásilněním lidství a toho, co je v člověku božské, a z bezpráví pramení hrůza, která zahubila také Irmgardu. Jaké očarování ! Jak bludná cesta pro návrat k řírodě ! Jak se za to příroda ještě pomstí ! Nebot? právě příroda mstí znásilněného ducha, neboť duch a příroda jedno jsou, a pro člověka existuje pouze jedna cesta k přírodě a k její nekonečnosti, a to je duch, jenž je jeho milostí a božským vyznamenáním.
<p>Banka je majetkem svych akcionaru a ten, kdo porusuje prava banky na majetek a svobodu, porusuje prava jejich majitelů – tj. konkretnich jednotlivcu. Nejde o poruseni nejakych spolecenskych pseudoprav.</p>
<p>V tomto pripade stat a ruzne zajmove skupiny skrze stat nuti banky, aby poskytovaly nektere sluzby v urcite podobe – ale to je prave poruseni prava bank na svobodu a majetek. Bankovni sluzby jsou produktem banky a tedy jejim majetkem – v jake podobe je nabidne v ramci dobrovolne smeny svym zakaznikum je zcela na jejim uvazeni – je-li svobodnym subjektem s pravem nakladat se svym majetkem.</p>
<p> Zakaznici nemaji zadne pravo skrze stat nutit banku, aby jim poskyvala sluzby v podobe jake chteji. Stejne tak banka nema pravo skrze stat nutit zakazniky, aby povinne prijimaly urcite sluzby v podobe, jake chce banka. Oba subjekty – tj. banka i jeji zakaznici – museji jednat na zaklade dobrovolne smeny. Soucasny natlak na banky je nehoraznym poslapavanim jejich prav a jejich fundamentalniho cile – kterym je dlouhodobe vydelat co nejvice penez svym majitelum</p>
Pokud je v bance zastoupen stát, je v ní zastoupen každý občan toho státu ,jako potenciální vlastník a stát má právo zasáhnout ve prospěch občana jako vlastníka i jako jeho zákazníka.Vlastník banky, může být i zákazník. Koho prospěch pak má banka upřednostit?
I v soukromé bance může vlastník se stát zákazníkem, jaké má potom postavení oproti jenom zákazníku, nebo jenom vlastníku.Jaké ten bude chtít mít poplatky ?
Není to vše trochu o rozumné míře a nejenom o maximalizaci zisku na jedné straně – straně vlastníků. Dobrý obchod přece vždy znamenal a znamená spokojenost na obou stranách.Jednostranost tady už s vládou jedné strany byla dost dlouho.